Sportmassage

Sportmassage

Voornaamste doel van een sportmassage is het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Zo worden de afvalstoffen beter en sneller afgevoerd. Met een sportmassage bevorder je ook het herstel van je spieren en je lichaam. Sportmassages worden zowel voor als na een intensieve sportactiviteit gebruikt. 

 

Preventieve werking

Sportmassages kunnen ook preventief gebruikt worden. De massage moet in dat geval blessures voorkomen. Is er al sprake van een blessure, dan kan de massage voor een behoorlijk sneller herstel zorgen. Tijdens een dergelijke massage gaat het er overigens bepaald niet altijd zachtzinnig aan toe. De massage is stevig te noemen en getracht wordt bindweefsel los te maken en de bekende en vervelende knopen uit je spieren te halen. Om dit te bewerkstelligen moet er diep in de spieren gemasseerd worden en dat voelt niet altijd even prettig aan. De pijn die je dan kunt voelen is ook meteen een signaal dat er iets niet helemaal in orde is in je lichaam. En dat probleem wordt door de sportmasseur aangepakt.

 

Niet pal voor een fysieke inspanning

Een sportmassage wordt altijd gegeven na overleg met de masseur. Die zal met zijn technieken de doorbloeding van de spieren proberen te verbeteren. Afvalstoffen worden op deze wijze afgevoerd en dit bevordert altijd het herstel van je lichaam. Op deze manier kun je ook overbelasting van je spieren voorkomen en komt dus de preventieve werking om de hoek kijken. Vanwege de intensiteit van de massage laat je die bij voorkeur niet pal voor een fysieke inspanning uitvoeren. Dan namelijk worden de spieren te veel belast en werkt een massage eerder nadelig. Een lichte sportmassage voor een fysieke inspanning kan wel, mits de spieren maar niet te zwaar belast worden.

 

Sneller afvoeren van de afvalstoffen

Ook als je een periode niet actief bent geweest op sportgebied kan een sportmassage iets goeds zijn. Door de massage worden de spieren extra geactiveerd. Dit kan ook nuttig zijn als je start aan een bepaald trainingstraject dat veel van het lichaam zal vragen. Een sportmassage kan dus zowel preventief, reactief als proactief ingezet worden. Voornaamste doel is en blijft echter het sneller afvoeren van de afvalstoffen waardoor het lichaam sneller herstelt. Dat is ook precies de reden dat een massage ook prima geschikt kan zijn voor mensen die helemaal niet aan sport doen. Laat je wat dat betreft niet foppen door de naam van deze massage want zelfs mensen die nog nooit gesport hebben kunnen baat hebben bij deze manier van masseren.

 

Drink veel water

Na de massage is het overigens erg belangrijk om veel water tot je te nemen. Het kan namelijk gebeuren dat er opgehoopte afvalstoffen vrijkomen en water kan helpen om die af te voeren en om het lichaam te reinigen. Houd er rekening mee dat je een dag na de massage een wat beurs gevoel voelt. Deze klachten houden vaak echter maar een dag aan, de tweede dag na de behandeling gaat het al veel beter. De massage wordt niet gegeven als je koorts hebt, je een wondje op de huid hebt of meteen na een spierscheuring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *